Reforma învățământului din România trebuie să fie prioritatea următorului guvern ,indiferent ce structură va avea acesta in urma alegerilor de la sfârșitul acestui an. Trebuie regândit tot sistemul de invățământ pentru ca tinerii să nu mai părăsească băncile școlii , o parte ca analfabeți funcționali ,devenind incapabili să urmeze o carieră sau să-şi asume un loc şi un rost în societate,alții mai buni optând să plece in alte țări. Parinți si profesori deopotrivă clamează programa şcolară din România spunând că este depăşită, copiii plictisindu-se la ore pentru că materiile ce sunt predate sunt, neinteresante, neatractive pentru generațiile de astăzi . Studii recente cu privire la sistemul de învăţământ au arătat faptul că elevii din țările nordice ale Europei sunt apreciaţi ca fiind cei mai fericiţi în timpul activităţilor şcolare . Ca urmare este firesc să ne întrebăm ce face această diferenţă de percepţie, de ce copiii nostri sunt mai puțin fericiți decât ai altora ? Am aflat răspunsul citind o lucrare, un studiu asupra invățământului norvegian. ,,Școala norvegiană este bazată pe o abordare holistică a îngrijirii și învățării, dar și pe respect pentru valoarea copilăriei în sine”. Astfel, copiii sunt familiarizați cu noțiunile de numere, spații, forme, natură, corpul uman, religie, limbă și comunicare. Toate acestea sunt susținute de activități în aer liber, joacă. În clasele primare sunt introduse noțiuni de matematică, engleză, știință, religie, estetica și muzica, completate de geografie, istorie și studii sociale în clasa a V-a. Nu sunt acordate note pentru evaluările de la acest nivel. Materiile studiate în cei zece ani de școală sunt: limba maternă, matematică, științe sociale, educația creștinismului, religiei și eticii, arte și meserii, știința naturală, engleză, studii aprofundate în limbi străine, alimentație și sănătate, muzică, educația fizică, alte materii opționale . Limba maternă și matematica sunt subiectele cu cel mai mare număr de ore de predare la nivelurile primare și secundar- inferioare. Norvegia acordă mare atenție sectorului educației și prin urmare o parte importantă din PIB este alocată acestui sector. Profesorii norvegieni consideră că părinții nu trebuie să meargă prea departe atunci când vine vorba de teme. Am luat de curiozitate un manual de matematică de clasa IV-a, jumătate din probleme nu pot fi rezolvate de un copil cu abilitati normale. Am simțit și eu pe pielea mea. La cealaltă jumătate, temele la matematică, în special, îi fac pe părinți să se simtă incompetenți și inferiori și drept urmare, unii contactează profesori pentru meditațiile in particular. Manualele ne sunt oferite gratuit de către Ministerul Educației evidențiind principiul egalității, faptul că toți elevii au acces la materialele de învățare, inclusiv materiale online mai nou din cauza invățământului alternativ.
Vorbe de curiozitate: câti bani ați cheltuit la inceput de an pe manualele școlare?
RĂZVAN IONESCU