You are currently viewing EDITORIAL: CONTROLUL DEMOCRATIC ASUPRA SERVICIILOR DE INFORMAȚII

EDITORIAL: CONTROLUL DEMOCRATIC ASUPRA SERVICIILOR DE INFORMAȚII

  • Post category:Editorial

Este un domeniu dificil ce reprezintă azi o provocare pentru toate parlamentele lumii.
Dificultatea survine din caracterul secret al activitații de informații dar si din complexitatea și puterea acumulată de institutiile care folosesc mijloace intruzive de culegere a informațiilor.
Nu există un model considerat perfect sau general aplicabil, există doar principii și bune practici la care ne putem raporta. In România,controlul parlamentar asupra celor 5 servicii si departamente ministeriale cu activitate de informații este exercitat de 4 comisii : cele două comisii pentru apărare, ordine publică si securitate natională, din Camera Deputaților si din Senat, care exercită controlul parlamentar asupra SPP, STS,DGIA si DIPI, precum si cele două comisii speciale pentru controlul SRI , respectiv SIE.
Comisiile de apărare ar trebui să exercite un control parlamentar si asupra CSAT care are un rol important in coordonarea si organizarea sistemului de securitate, inclusiv a serviciilor și mai ales a Comunității de Informații despre care nimeni nu mai pomenește nimic. Această segmentare a controlului parlamentar are și avantaje dar și unele dezavantaje.
Aici aș sublinia lipsa formării unei viziuni sistemice, comprehensive asupra activității de informații, care slăbeste eficacitatea activitătii legislative si de control, ce in final poate duce la o competiție mai mare intre diversele instituții de securitate. Pentru a asigura o continuitate intre funcția de control si cea legislativă există cerința ca membrii comisiei SIE să fie și membrii ai comisiilor de apărare. In cazul SRI insă această cerință nu există, ducând la deconectarea completă dintre funcția legislativă (exercitată de comisiile de apărare) și cea de control (exercitată de comisia SRI).
Avizul consultativ al comisiei SRI asupra proiectelor de lege este solicitat extrem de rar, dar bugetul SRI este aprobat de comisia de apărare. De aceea de multe ori in urma audierilor și rapoartelor publice ale comisiei de control SRI , rămân și multe necunoscute sau nefinalizate unele acțiuni.
Am aflat la un moment dat cu ocazia audierilor că cineva are o sufragerie mare unde ,,statul paralel “ aștepta cu nerăbdare rezultatele alegerilor pe care tot EL le prognozase.
Am mai aflat ca ,,statul paralel “ păstrează tradițiile de Crăciun , iar tăierea porcului era un laitmotiv al intâlnirii pentru următoarele decizii politice.
Tot audierile comisiei SRI au scos la iveală ,,câmpul tactic “ cu toate influențele juridice. Toate acestea nu au dus la un rezultat concret , demisia generalului Coldea a survenit in urma apariției unei facturi prin care un urmărit internațional susținea ca i-a plătit un concediu pe care l-au petrecut impreună.
Nici audierea doamnei Kovesi nu a avut succes pentru că aceasta a refuzat sistematic să se prezinte in fața unei comisii parlamentare lucru impardonabil si aspru penalizat in alte democrații.
Poate de aceea ar trebui să ne gândim la o lege a controlului parlamentar !

Răzvan Ionescu