You are currently viewing PASTILA DE GRAMATICĂ: Substantive defective
Concept de l’écriture et de la littérature avec un crayon duquel s’échappe les lettres de l’alphabet symbole de l’inspiration.

PASTILA DE GRAMATICĂ: Substantive defective

  • Post category:Editorial

După categoria numărului, există substantive numărabile, care se folosesc atât la singular, cât și la plural (fată-fete, măr-mere, băiat-băieți), dar și substantive defective de număr sau nonnumărabile: miere, aloe, aplauze, spaghete, curaj etc.

Clasa substantivelor defective este formată în special din substantive masive (nume de materie) și o parte dintre substantivele abstracte: lapte, ulei, curaj. În general, masivele și abstractele au formă de singular, rar având formă de plural: tăiței, spaghete, funeralii.

Substantive defective de plural (nu au formă de plural): lapte, miere, făină, fotbal, tenis, aur, istorie, romantism, cinste, onoare, foame, oboseală etc.

Substantive defective de singular (nu au formă de singular): aplauze, icre, tăiței, spaghete, zori, câlți, ghilimele, măruntaie etc.

Există și substantive abstracte numărabile: iubire-iubiri, idee-idei, talent-talente etc.

Atunci când substantivele masive și abstracte sunt folosite la plural apar modificări de sens, astfel:

  • În cazul masivelor, se produce trecerea de la sensul de masiv la cel de sortiment (vin-vinuri, nisip-nisipuri), de obiect (alamă-alămuri) sau porție (ciorbă-ciorbe);
  • În cazul abstractelor, are loc trecerea dinspre abstract spre concret: amabilitate-amabilități (fapte, vorbe amabile), bunătate-bunătăți (mâncăruri sau băuturi bune).

Din punct de vedere sintactic, substantivele nonnumărabile cu formă de singular se pot asocia, spre deosebire de cele numărabile, cu adjective pronominale de tipul mult, puțin, destul, atât: „mult vin”, „puțin curaj”, dar nu „multă ușă”, „puțin pix”.

Normele actuale nu recomandă formele de singular care s-au creat ulterior de la forme de plural: „ochelar”, în loc de „ochelari” sau „blug”, în loc de „blugi”.

Atenție și la substantivele invariabile, care nu sunt defective, ci au aceeași formă pentru ambele numere: arici, pui, învățătoare, nume.

 

Nu uitați să apelați la un profesor sau la o lucrare de specialitate ori de câte ori aveți neclarități cu privire la limba română!

Bibliografie:

Pană Dindelegan, Gabriela, 2019, Gramatica limbii române pentru gimnaziu, București, Editura „Univers Enciclopedic Gold”.

 

Prof. Dorina Enache

Prof. Florentin Daniel Gheorghe