SĂNĂTATE: CE ESTE SINDROMUL BURNOUT?

SĂNĂTATE: CE ESTE SINDROMUL BURNOUT?

  • Post category:Sanatate

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, mentală și adesea fizică provocată de stres prelungit sau repetat. Deși este cel mai adesea cauzată de probleme la locul de muncă, poate apărea și în alte situatii, cum ar fi cresterea si educarea copiilor, îngrijirea persoanelor sau chiar si in relațiile romantice.
Acest sindrom apare, cel mai frecvent, la persoanele care lucreaza in domenii care implica raspundere mare si interactiuni frecvente cu oamenii: medici, asistente, terapeuti, profesori si, in general, profesii care implica sacrificiu de sine pentru a-i ajuta pe ceilalti.
Există multe cauze pentru dezvoltarea sindromului burnout. Factorul decisiv este atitudinea față de propria performanță la locul de muncă și în viața de zi cu zi. In mod obișnuit, aceasta atitudine se caracterizeaza printr-o nevoie excesiva de satisfacere a propriilor cerințe ridicate, precum și de apreciere și recunoaștere. În același timp, cei afectați acordă puțină sau aproape deloc atenție propriilor limite psihologice și fizice.

Semnalele de avertizare exista si pot fi usor observate, insa adesea sunt ignorate de cei afectati. Cele mai frecvente sunt:
1. Senzatia ca esti indispensabil
2. Simti ca niciodata nu ai timp suficient
3. Nu poti spune “nu”
4. Probleme de concentrare si de luare a deciziilor
5. Dificultati in indeplinirea sarcinilor complexe
6. “Visatul cu ochii deschisi” (fantezii de evadare)
7. Senzatie de lipsa de apreciere si recunoastere a meritelor
8. Perfectionism si nemultumire constanta fata de propria performanta
9. Autocompatimire, nervozitate, anxietate
10. Devii neprietenos, scade simtul umorului, apar probleme in relatiile cu ceilalti

Daca ignoram aceste semne si nu actionam, se poate instala sindromul burnout, ale carui simptome sunt vizibile in mai multe domenii:
1. Simptome fizice: oboseala, tensiune, insomnie, probleme somatice, energie scazuta.
2. Simptome emotionale si psihologice: sentiment de lipsa de control si suprasolicitare, resentimente, plictiseala, vina, anxietate, incredere in sine scazuta, frustrare, furie, lipsa de speranta, energie scazuta, iritabilitate.
3. Simptome cognitive: concentrare scazuta, probleme de memorie, focalizare pe aspectele negative, neincredere in propria persoana, atitudine negativa fata de munca si fata de colegi si superiori.
4. Simptome de dezangajare: nepasare fata de sarcinile de serviciu si cele obisnuite, de zi cu zi,
dorinta de a renunta la locul de munca sau de a face o schimbare majora in viata personala, consum de alcool si/sau droguri.
5. Simptome interpersonale: evitarea colegilor de munca, reducerea comunicarii cu prietenii si familia, izolare.

Este greu de evitat stresul in viata de zi cu zi, dar burnout-ul nu este inevitabil, poate fi prevenit. Recunoasteti simptomele, identificati factorii de stres, cautati un echilibru intre viata personala si cea profesionala, dezvoltati relatii pozitive, implicati-va in activitati placute si relaxante. Cereti ajutorul unui profesionist care va poate ajuta sa parcurgeti toti acesti pasi si sa invatati metode eficiente de va pastra energia si sanatatea mentala si emotionala.

Psiholog clinician-OANA FILIP