You are currently viewing FISCAL: Impozite, accize mai mari și creștere TVA de la 1 ianuarie 2023

FISCAL: Impozite, accize mai mari și creștere TVA de la 1 ianuarie 2023

  • Post category:FISCAL

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat proiectul de OUG care modifică mai multe dintre prevederile Codului Fiscal. Proiectul prevede ca firmele și persoanele fizice din România vor plăti un impozit pe dividende majorat substanțial, de la 5% la 8%.
Băuturile răcoritoare se vor fi mai scumpe în condițiile în care producătorii de băuturi nu vor mai beneficia de TVA redus, iar acciza pe țigarete va crește de la un minimum de 97% la un minimum de 100%.
Proiectul prevede următoarele modificari:

-Impozitul pe profit
Se propune extinderea facilității privind scutirea de impozit a profitului investit și pentru investițiile în active utilizate în activitatea de producție și procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru stimularea contribuabililor de a dezvolta noi capacități de producție, și de a le moderniza pe cele existente. În contextul în care prevederile art. 48 alin.(31) din Codul fiscal se abrogă, se impune corelarea tehnică a prevederilor art. 22 alin. (4) din Codul fiscal.
-Impozitul pe dividende.
Regimul fiscal aplicabil dividendelor plătite de o persoană juridică română unei alte persoane juridice române/persoane
juridice rezidente într-un alt stat membru al UE Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/plătite între persoane juridice române, precum și pentru cele distribuite/plătite nerezidenților.
Totodată, pentru evitarea declanșării procedurii de infringement împotriva României, din perspectiva nerespectării principiului nediscriminării prevăzut de TFUE, se propune modificarea prevederilor art. 43 alin. (4) și a dispozițiilor art. 229 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în scopul asigurării unui regim național de scutire, egal și echitabil, pentru dividendele interne și transfrontaliere, plătite de un rezident român, în situații comparabile.
Astfel, pentru acordarea regimului de scutire a dividendelor plătite întrepersoane juridice române, la data plății dividendelor, se solicită îndeplinirea rmătoarelor condiții:
Pentru persoana juridică beneficiară a dividendelor:
-deține minimum 10% din titlurile de participare ale persoanei juridice române care plăteşte dividendele, pe o perioadă de un an împlinit până la
data plății acestora inclusiv;
– este constituită ca o „societate pe acțiuni”, „societate în comandită pe acțiuni”, „societate cu răspundere limitată”, „societate în nume colectiv”,
„societate în comandită simplă” sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflată sub incidența legislației române;
– plătește, fără posibilitatea unei opțiuni sau exceptări, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit. pentru persoana juridică care plăteşte dividendele:
– este constituită ca o „societate pe acțiuni”, „societate în comandită pe acțiuni”, „societate cu răspundere limitată”, „societate în nume colectiv”,
„societate în comandită simplă” sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflată sub incidența legislației române;
– plătește, fără posibilitatea unei opțiuni sau exceptări, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.

-Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Modificările sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanță sunt:
– reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro;
– instituirea condiției ca microîntreprinderea să aibă cel puțin un salariat, situație în care este necesară eliminarea cotei de impozitare de 3%;
– instituirea unei condiții de deținere de titluri de participare de către același acționar/asociat la cel mult trei microîntreprinderi, în cazul acționarilor
asociaților care dețin mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
– limitarea la 20% a veniturilor obținute din consultanță și management;
– excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor a persoanelor juridice care desfășoară activităţi: în domeniul bancar, în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, inclusiv activităţi de intermediere în aceste domenii, în domeniul jocurilor de noroc, precum și a persoanelor juridice române care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale;
– eliminarea posibilității de opțiune pentru aplicarea impozitului pe profit în situația în care erau îndeplinite condițiile legate de valoarea capitalului ocial și a numărului de salariați;

Impozitul pe venit și contribuții sociale obligatorii
1. Se propune abrogarea prevederii potrivit căreia persoanele fizice care
desfășoară activități sezoniere dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016
privind impozitul specific unor activități, în cursul unui an sunt scutite la plata
impozitului pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor, având în
vedere atât abrogarea Legii nr. 170/2016 la data de 1 ianuarie 2023, cât și faptul că
din analiza efectelor aplicării măsurii, a rezultat faptul că aceasta nu a condus la
atingerea obiectivului estimat, fiind aplicată pentru un număr redus de
contribuabili.
Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităților fiscale în
sectorul construcții, precum și în sectorul agricol și în industria alimentară în sensul
în care vor beneficia de facilitățile fiscale, numai persoanele fizice care obţin
venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de
muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60
pct. 5 și pct. 7 din Codul fiscal. Prevederea intră în vigoare la data 1 ianuarie 2023
și se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.
2. Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităților fiscale în
sectorul construcții, în ceea ce privește condiția referitoare la calculul cifrei de
afaceri, în sensul în care raportarea are în vedere doar informații/date din anul
curent. Astfel, se are în vedere principiul conform căruia facilitățile fiscale se
acordă în perioada în care se realizează efectiv activitățile menționate la codurile
CAEN precizate în actul normativ, urmărindu-se ca salariații care contribuie în
perioada de raportare într-un procent semnificativ la realizarea a minim 80% din
cifra de afaceri totală reprezentând activități de construcții să beneficieze de scutiri,
respectiv calculul să fie realizat în timp real și nu având la bază date istorice.
3. Se propune modificarea plafonului până la care se acordă facilitățile fiscale
în domeniul construcțiilor, sectorul agricol şi în industria alimentară, respectiv de la
30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce
depăşeşte 10.000 lei nu se aplică facilităţile fiscale.
Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au
un venit lunar brut de până 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut
pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului.
Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii ce depășesc nivelul reprezentând un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul
salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului nu se acordă deducerea personală.