Potrivit unui proiect de lege adoptat de senatul României, autoritățile competente vor notifica cetățenii că urmează să le expire actele prin SMS sau e-mail cu 90 sau 180 de zile înainte de termenul de expirare al fiecărui act în parte.
Pentru cărţile de identitate şi permisul de conducere, termenul pentru notificare este cu 90 de zile înainte de expirarea documentului şi şase luni pentru paşaport.
Textul legislativ prevede şi că, în cazul în care autorităţile nu dispun de numărul de telefon mobil sau de adresa de e-mail a cetăţeanului respectiv, notificarea poate fi realizată şi prin intermediul poştei.
Notificarea anticipată ar urma să le reamintească cetăţenilor că trebuie să-şi reînnoiască buletinul/paşaportul sau carnetul de conducere si va asigura evitarea cozilor de la ghișee.
”Înainte de a sancţiona cetăţenii pentru lipsa unor documente personale actualizate, statul ar trebui să faciliteze pe cât posibil demersurile birocratice. E cât se poate de firesc, dat fiind ritmul accelerat al vieţii cotidiene, ca unii cetăţeni pur şi simplu să uite sau să amâne reînnoirea documentelor personale.
Această lege propune un sistem de avertizare care să îi notifice pe cetăţeni cu suficient timp înainte de expirarea documentelor, permiţându-le să acţioneze în timp util, ca să evite situaţiile de ieşire din legalitate”, motivează senatorul Trifan, inițiatorul proiectului adoptat.