Pe plan mondial, cu câteva excepții, sistemul de învățământ este unul arhaic. Chiar in România, de câteva decenii, nu s-au făcut reforme importate privind acest sector fundamental.
Actualmente asistam la prăbușirea învățământului tradițional odata cu debutul pandemiei. Majoritatea va spune ca este tragic si ca vom avea generații de inculți.
In esența, nu este chiar așa. Exact cum spuneam și in urma cu ceva timp, școala ne oferă educatie, ne învață cum sa pornim cu dreptul in viața, dar nu ne ajuta sa devenim puternici (bogați). Și aici intervine cea mai mare problema – sistemul de educatie învechit.
Odata cu trecerea in online sau chiar hibrid, sperăm că reformele nu vor întârzia sa apăra și ca vor apărea noi oportunități de introducere a unor materii precum educatie financiară sau dezvoltare personală.
Putem sa luam exemple de la nordici, chiar apreciez enorm sistemul din Finlanda, dar sunt conștient ca trebuie adaptat la societatea din țara noastră. Este nevoie de răbdare. Incepand reformele din acest an, in cel mai optimist scenariu, rezultatele se vor vedea in minimum 10 ani.
Și, de aceea, am spus mai sus ca nu este tocmai rău ceea ce se întâmpla in prezent, pentru ca digitalizarea educației este la cel mai ridicat nivel. Așa vom încerca sa ajungem din urma țările dezvoltate și sa eliminam birocrația, care oricum este o povara pentru toți, fie profesori, elevi sau părinți.
Vrem bani, dar nu vrem sa învățam ceea ce este necesar. Probabil mulți vor spune – prefer 500 de lei la salariu decât sa învăț lucruri care nu îmi vor folosi la nimic. Reformele înseamnă bani, înseamnă responsabilitate și, mai presus de toate, înseamnă răbdare.
Dacă școala ne învață de la cele mai fragede vârste cum sa folosim banii in folosul nostru, viața de adult va fi mai ușoară.
Dacă vom fi mai școliți financiar, banii nu vor mai întârzia sa apăra și nu vom mai fi toată viața legati de un salariu care este la limita de a nu ne da demisia… dar nici a ne îmbogățim.
Îmi place sa predau, îmi place sa vorbesc in fata elevilor, la fel cum și colegiilor mei le place, dar ne lovim zilnic de un sistem demult expirat.
Nu trebuie sa rămânem surprinși atunci când obținem rezultate slabe, mult sub media UE, la teste internaționale (ex: Pisa).
Și, mai mult decât atât, educația se reflecta in societate. Cum tot spun de un an, o societate educata este mai greu de prostit. Dar se vrea asta?
As vrea sa văd o stabilitate și o reformare a celui mai important sistem, pentru ca fiecare om trece prin școala, indiferent ca la maturitate ajunge medic sau șomer. Și in cazul in care ar putea ajunge șomer, de ce sa nu evitam asta?
Prof. Răzvan Vișan