You are currently viewing PSIHOLOG: Ce este anxietatea sociala

PSIHOLOG: Ce este anxietatea sociala

  • Post category:PSIHOLOG

Adesea confundata cu timiditatea, anxietatea sociala este o tulburare de anxietate care, in principal, se refera la teama de a fi judecat si evaluat negativ de ceilalti.
Timiditatea este o trasatura de personalitate. O persoana timida poate fi rezervata in interactiunile sociale, se poate simti inconfortabil sau poate simti anxietate inainte de participarea la un eveniment social. Insa, pe masura ce devine mai familiarizata cu situatia, acest disconfort se risipeste. Timiditatea nu impiedica functionarea normala, incercarea de lucruri noi, implicarea in interactiuni sociale sau dezvoltarea unor relatii apropiate.
Anxietatea sociala, adesea cunoscuta ca fobie sociala sau tulburare de evitare, este diferita de timiditate deoarece presupune o teama intensa si persistenta care se manifesta in interactiunile sociale sau in situatiile care presupun performare sociala (interviu de angajare, vorbitul in public, initierea unei conversatii cu o persoana necunoscuta etc.)
Simptomele anxietatii sociale se manifesta pe mai multe planuri. Pot aparea manifestari emotionale, comportamentale, cognitive si chiar somatice. Cele mai frecvente sunt:

 

  • Frica de situatii in care poți fi judecat negativ
  • Teama ca te faci de rusine sau te vei simti umilit
  • Frica intensa de a interactiona sau de a vorbi cu persoane straine
  • Teama ca alții vor observa ca esti anxios
  • Frica de simptome fizice care pot provoca jena, cum ar fi inroșirea, transpiratia, tremuratul sau vocea tremurânda
  • Evitarea situațiilor în care ați putea fi în centrul atenției
  • Anxietate în anticiparea unei activitați sau a unui eveniment social
  • Teama sau anxietate intensa în timpul situațiilor sociale
  • Analiza performanței și identificarea defectelor în interacțiunile tale după o situație sociala
  • Așteptarea celor mai grave consecințe posibile de la o experiență negativa în timpul unei situații sociale
  • Comportamente de evitare: evitarea contactului vizual, mancatul sau vorbitul in fata celorlalti, evitarea activitatilor noi, evitarea situatiilor in care pot fi observati de ceilalti (ex. mersul la cumparaturi, la intruniri, la sala de sport etc)
  • Ganduri de autoblamare, autodepreciere, ganduri care sustin incompetenta si inadecvarea personala
  • Isi evalueaza performanta in functie de cum s-au simtit in situatia respectiva
  • Lipsa de incredere in abilitatile de a interactiona cu ceilalti
  • Reactii somatice: inrosirea fetei, transpiratie, tremurat, uscarea gurii, ameteala, senzatie de voma, dureri de cap sau de burta.

 

Stima de sine a persoanelor care sufera de anxietate sociala are mult de suferit, deoarece acestea au un discurs interior critic si negativ, se conving singure ca nu sunt atractive din punct de vedere social, ca sunt plictisitoare, incompetente ca sunt incapabile sa comunice, chiar daca aceasta perceptie negativa de sine este rareori impartasita de cei din jur.
Cel mai eficient tratament al anxietatii sociale este terapia cognitiv-comportamentala, in cazurile severe combinata cu medicatia. Terapia se concentreaza pe dezvoltarea unei imagini de sine realiste, a unor asteptari realiste fata de sine si ceilalti. Din pacate, teama de evaluare negativa si dificultatea de a relationa cu ceilalti le creeaza dificultati in a cere ajutor si, de multe ori, ajung sa se izoleze si sa isi traiasca suferinta in singuratate.

 

Psiholog clinician – Oana Filip