You are currently viewing PSIHOLOG: Jucării mai puține, copii mai fericiți

PSIHOLOG: Jucării mai puține, copii mai fericiți

  • Post category:PSIHOLOG

Părinții nu vor ca micuții lor să se plictisească și, așadar, au tendința de a le cumpara o varietate mare de jucării pentru a-și menține copiii implicati in activitati distractive. De multe ori, camerele copiilor ajung sa arate ca niste adevarate magazine de jucarii, pline de cutii si rafturi cu jocuri, papusi, masinute si jucarii de pluş.

Prin joc, copiii învață să interpreteze lumea din jurul lor, isi dezvolta abilitățile cognitive, emoționale, sociale și fizice. Jucăriile pot fi instrumente de învățare foarte eficiente și, desigur, sunt foarte distractive pentru copii, prieteni și părinți. Cu toate acestea, studii recente arata ca a avea prea multe jucarii nu este benefic pentru dezvoltarea copiilor si creeaza dificultati de socializare, comunicare si gestionare a emotiilor.

Care sunt beneficiile unui numar mai redus de jucarii :

1. Copiii invata sa fie mai creativi – prea multe jucarii ii impiedica pe copii sa-si foloseasca si sa-si dezvolte imaginatia, sa inventeze jocuri noi.
2. Copiii isi dezvoltă abilitatile de concentrare a atenției – când au prea multe jucării in jur, atenția lor va începe să scada . Un copil va învăța rareori să aprecieze pe deplin jucăria din fața lui atunci când există nenumărate alte opțiuni la indemana.
3. Copiii dezvolta abilități sociale mai bune – copiii cu mai puține jucării învață mai usor cum să dezvolte relații cu alți copii și adulți, învață sa-si faca prieteni si sa aiba conversatii cu ei. Relațiile interumane bune în copilărie sunt un predictor pentru o viață mai fericită la maturitate.
4. Copiii învață să aibă mai multă grijă de lucruri – când au prea multe jucării, în mod natural vor avea mai puțină grijă de ele. Nu vor învăța să le prețuiască dacă există întotdeauna un înlocuitor la îndemână.
5. Copiii vor fi mai interesati de citit, scris și artă – mai puține jucării permit copiilor să iubească muzica, cărțile, coloratul și pictura. Dragostea pentru artă îi va ajuta să aprecieze mai bine frumusețea, emoția și comunicarea. De asemenea, îi va ține departe de petrecerea timpului in fata ecranelor.
6. Copiii devin mai inventivi – in procesul de educație, elevilor nu li se oferă doar răspunsul la o problema, ci li se oferă instrumentele necesare pentru a găsi răspunsul. În divertisment și joc, se poate aplica același principiu. Mai puține jucării determină copiii să devină inventivi rezolvând probleme doar cu materialele disponibile.
7. Copiii devin mai puțin egoiști – copiii care primesc tot ce își doresc cred că pot avea tot ce vor. Această atitudine va duce rapid la un stil de viață nesănătos și nepotrivit.
8. Copiii învață sa fie perseverenți – cei care au prea multe jucării renunță prea repede. Dacă au o jucărie de care nu sunt siguri cum functioneaza, aceasta va fi rapid lasata la o parte de dragul alteia, mai ușor de folosit. Copiii cu mai puține jucării învață perseverența, răbdarea și determinarea.
9. Copiii petrec mai mult timp in natură – copiii cu mai putine jucării sunt mai bucurosi să se joace afară, să invete sa aprecieze natura. De asemenea, sunt mai predispuși să fie implicați în exerciții fizice, in practicarea sportului.
10. Copiii se ceartă mai puțin între ei – mulți părinți cred că mai multe jucării vor duce la mai puține certuri, deoarece există mai multe opțiuni disponibile. Cu toate acestea, foarte des se intampla exact opusul. Frații se ceartă pentru jucării si cu fiecare nouă jucărie pe care le-o oferim, le oferim un alt motiv pentru a-și stabili „teritoriul”. Pe de altă parte, frații cu mai puține jucării sunt obligați să împartă, să colaboreze și să lucreze împreună.

Incercati sa le oferiti copiilor mai multe experiente si mai putine jucarii. Cu banii necesari unei jucarii puteti cumpara bilete la zoo sau la un parc tematic, ori puteti merge undeva unde sa aveti activitati impreuna.
Iar cand le cumparati jucarii, incercati sa le alegeti pe cele care le dezvolta creativitatea, imaginatia si capacitatea de a rezolva probleme.

Psiholog clinician Oana Filip