You are currently viewing CODUL RUTIER: Cum vor putea fi depășiți bicicliștii în funcție de viteza cu care pot circula șoferii

CODUL RUTIER: Cum vor putea fi depășiți bicicliștii în funcție de viteza cu care pot circula șoferii

  • Post category:general

Un nou proiect de lege, aflat în dezbatere la Senat, aduce un nou set de reguli și obligații pentru conducătorii de autoturisme, bicicliști și posesorii de mopede sau trotinete electrice.
Dacă viteza cu care se circulă este mai mică de 50 de km/h, șoferul autoturismului trebuie să încalce marcajul ce desparte benzile sau sensurile de mers în timpul depășirii, iar dacă se rulează cu o viteză mai mare de 50 km/h, trebuie să treacă peste marcajul rutier cu o jumătate de mașină.
Legea nu cere permis de conducere celor care circulă pe drumurile publice pe biciclete, însă aceștia au o serie de obligații, potrivit regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
Astfel, bicicliștii nu au voie să facă următoarele:
-să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”;
-să învețe să conducă biciclete sau mopede pe drumurile intens circulate;
-să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
-să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale;
-să circule în paralel, cu excepția situațiilor când participă la competiții sportive organizate;
-să circule în timp ce se află sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
-să se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
-să transporte o altă persoană, cu excepția copilului până la 7 ani, numai dacă vehiculul are montat în față un suport special, precum și în -situația când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
-să circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
-să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulația celorlalți participanți la trafic;
-să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepția cazurilor când nu stânjenesc circulația pietonilor;
-să circule pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, fără să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 14 și 16;
-să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă;
-să circule cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
-să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau pe moped;
-să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;
-să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
-să conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul.

Când circulă pe drumurile publice din România, bicicliștii sunt obligați să aibă asupra lor un act de identitate.