You are currently viewing PSIHOLOG: 10 LUCRURI DE FĂCUT PENTRU A VĂ ÎMBUNĂTĂȚI SĂNĂTATEA MINTALĂ

PSIHOLOG: 10 LUCRURI DE FĂCUT PENTRU A VĂ ÎMBUNĂTĂȚI SĂNĂTATEA MINTALĂ

  • Post category:PSIHOLOG

Cand vine vorba sa avem grija de noi, de cele mai multe ori ne concentram exclusiv asupra corpului nostru fizic. Cu toate acestea, este la fel de important sa acordam atentie sanatatii mintale.

Exista o serie de lucruri usoare pe care le puteti face si fara ajutorul unui profesionist, lucruri care va vor ajuta sa va imbunatatiti si sa va mentineti sanatatea mintala si emotionala:

1. Dormi suficient – somnul ajuta la reglarea substantelor chimice din creierul nostru, care au rolul de a transmite informatii si de a gestiona dispozitia si emotiile. Daca nu dormim suficient, putem incepe sa ne simtim depresivi sau anxiosi.
2. Ai grija de corpul tau – mananca echilibrat, bea suficienta apa, limiteaza consumul de alcool si fa miscare in fiecare zi – s-a demonstrat ca exercitiile fizice reduc depresia si anxietatea.
3. Evita oamenii toxici – distanteaza-te de relatiile care mai mult te obosesc decat te energizeaza, de persoanele vesnic nemultumite si critice, persoanele care dau sfaturi nesolicitate, cele care nu iti respecta spatiul si timpul personal sau care se victimizeaza pentru a incerca sa te faca sa te simti vinovat.
4. Stabileste-ti obiective realiste – decide ce doresti sa realizezi in plan personal sau profesional si incearca sa notezi pasii pe care trebuie sa ii parcurgi pentru a-ti atinge obiectivele. Bucura-te de fiecare progres obtinut, cat de mic, acest lucru iti va mentine motivatia si iti va creste stima de sine.
5. Apreciaza-te – evita auto-critica, nu te compara negativ cu ceilalti, trateaza-te cu respect si compasiune. Nimeni nu e perfect, toata lumea greseste si uneori ia decizii mai putin inspirate.
6. Vorbeste despre ceea ce simti – discuta cu cineva apropiat in care ai incredere despre ce simti, ce te preocupa si despre temerile tale. Daca nu ai o astfel de persoana, incearca sa tii un jurnal in care sa-ti notezi gandurile, trairile si lucrurile pentru care esti recunoascator. Scrisul ne ajuta sa ne punem ordine in ganduri si sa ne eliberam de starile emotionale coplesitoare.
7. Petrece mai mult timp cu tine – asculta muzica, iesi la o plimbare, relaxeaza-te in natura, exploreaza-ti orasul ca si cand ai fi turist, rasfata-te cu ceva care iti place.
8. Fa ceva pentru altcineva – cand suntem amabili cu ceilalti si cand ajutam pe cineva care are nevoie, ne simtim mai bine cu noi, ne creste stima de sine, ne da sens si ne imbogateste viata.
9. Invata sa iti gestionezi stresul – ne place sau nu, stresul face parte din viata. Ia o pauza atunci cand te simti coplesit, fa exercitii de respiratie, joaca-te cu animalul de companie, citeste sau uita-te la ceva amuzant. Studiile arata ca rasul stimuleaza sistemul imunitar, calmeaza durerea, reduce stresul si relaxeaza corpul si mintea.
10. Cere ajutor – a cere ajutor cand ai nevoie nu este o slabiciune, dimpotriva, este un semn de forta si curaj. Una dintre cele mai importante modalitati de a-ti menține sanatatea mentala este sa recunosti când nu te simți bine și sa stii cand sa ceri ajutor.

Exista situatii cand problemele de sanatate mentala sunt mai intense si mai profunde, iar atunci practicarea acestor lucruri nu pare a fi suficienta pentru a ne imbunanati starea de bine. In astfel de situatii, cereti ajutorul unui terapeut pentru a identifica sursa problemelor si a invata ce sa faceti pentru a va echilibra emotional si mental si a avea o viata implinita, de care sa va puteti bucura.

Psiholog clinician – Oana Filip