„Am fost întotdeauna de părere că lipsa unei viziuni duce la păguboase improvizații de moment”, mi-a spus astăzi o prietenă discutând aprins probleme de actualitate.
Adică, măsuri dispuse în grabă, la repezeală, insuficient pregătite generează de multe ori costuri neprevăzute.
Un exemplu concret ,spunea ea, este „strategia de vaccinare” aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1031 din 27 noiembrie 2020.
Sigur, unii ar argumenta că pandemia nu vine pe un „teren” pregătit. Ca urmare, este necesar să se adopte de urgență măsuri conform circumstanțelor.
Sunt de acord cu această măsură!
Printre autoritățile publice „chemate” să participe la aplicarea strategiei figurează și Ministerul Apărării Naționale. Care, nu numai prin lege, dar și prin rațiunea de a fi, are cu totul alt rol în stat. Faptul de a-i repartiza competențe care nu-i sunt specifice, poate duce de multe ori la denigrarea armatei în ansamblul ei. Să ne amintim de muncile din agricultură, de canal, de construcții – inclusiv „Casa Poporului”- , de munca în minele de cărbune, unde Armata a reacționat la ordinul conducătorilor din trecut.
Dar aș dori să mă opresc numai asupra unui singur aspect.
De la începutul pandemiei s-au făcut numiri de medici militari directori de spital pentru administrarea dezastrelor produse de șefi numiți politic, adunați tot „în grabă” de pe la pompe funebre, bodegi sau alte asemenea locuri în care i-a dus numai „școala vieții”.
Conform prevederilor din „strategie”, ministerul trebuie să asigure „fondurile pentru activitățile în responsabilitate”.
Știm că banii se asigură prin legea bugetului de stat. Cum bugetul pentru anul 2020 a fost aprobat înainte de declararea pandemiei iar cel pe 2021 nu a fost încă aprobat , ne punem fireasca întrebare: cum se aplică prevederile art. 3 al hotărârii guvernului care dispune că finanțarea obiectivelor prevăzute în strategie se va face în limita fondurilor aprobate prin legile bugetare anuale și „din alte surse legal constituite, potrivit legii”. (Ce grijă în accentuarea legalității… în exprimare!!!!).
Dincolo de fraze scrise pe hârtie ne întrebăm ce „inginerii financiare” trebuie să se facă pentru a se cheltui „legal” bani pe care instituția trebuie să-i asigure?
Cum se pot aloca bani pentru activități care nu sunt prevăzute de lege?
Cum se poate stabili prin hotărâre de guvern, act juridic inferior legii, modul în care se vor cheltui sume din bugetul ministerului? ALOO!! Domnul General Prim Ministru Ciucă(interimar ) se aude la palatul Victoria?
Sau astea sunt semințe pe lângă achizițiile de armament făcute tot prin LEGE?
Vedeți prieteni de aceea imi plac mie oamenii medaliați de alte state pentru ,,servicii “ deosebite aduse țării….
Răzvan Ionescu