PSIHOLOG: Despre nevoia de a face pe plac

PSIHOLOG: Despre nevoia de a face pe plac

  • Post category:PSIHOLOG

Exista oameni care au tendinta de a face pe plac altora indiferent ce ar presupune asta. Sunt gata oricand sa ofere ajutor, sa-si schimbe planurile pentru a raspunde solicitarilor celorlalti, sa faca favoruri si sa cedeze rugamintilor.
Pentru multi, aceasta nevoie de a face pe plac are la baza probleme legate de sentimentul valorii personale, spera ca raspunzand afirmativ tuturor solicitarilor celorlalti ii va ajuta sa se simta validati, acceptati, placuti si iubiti.
Cei mai mulți dintre noi dorim să simtim ca aparținem unei comunitati și să formăm legături durabile cu alți oameni si considerăm că este foarte dureros să fim respinși sau criticați de alții. Ne temem să fim singuri și ne gandim că a fi singur inseamnă că suntem inadecvați sau nu meritam sa fim iubiti. Așadar, ne străduim să-i mulțumim pe ceilalți pentru a evita respingerea sau abandonul, pentru a evita să ramanem singuri.
Nu este nimic in neregula sa ajuti, sa fii langa cineva atunci cand are o problema, sa tii cont de nevoile si sentimentele altora, daca asa simti. Aceste lucruri devin insa o problema atunci cand ne sacrificam starea de bine pentru a-i face pe altii fericiti, cand incetam sa mai tinem cont de nevoile si dorintele noastre pentru a-i multumi pe cei din jur.

Care sunt semnele ca incerci prea mult sa multumesti pe toata lumea:

– Vrei ca toată lumea să te placă.
– Îți ceri scuze des si simti nevoia sa te justifici.
– Iti vine foarte greu sa spui ”nu”.
– Ai nevoie continua de validare si aprobare.
– Te pui pe ultimul loc și nu știi cum să ceri ceea ce ai nevoie.
– Te simți vinovat sau egoist când stabilești limite.
– Te simti responsabil pentru ce simt ceilalti.
– Îi lași pe ceilalti să profite de tine.
– Crezi că a avea grija de sine este opțional.
– Ești sensibil la critici.
– Crezi ca ceilalti te judeca si te critica.
– Te aștepți să fii perfect și să te menții permanent la standarde înalte.
– Ți-e teamă de conflict si faci tot ce poti sa il eviti.
– Te simți încordat, anxios sau coplesit si iti neglijezi sanatatea.
– Accepti sa faci lucruri pe care nu ti le doresti si sa ramai in situatii care iti cauzeaza stres sau suferinta.
– Crezi că sentimentele, nevoile, opiniile și ideile tale nu sunt la fel de importante ca ale celorlalți.
-Te deranjeaza ca ti se cere să faci mai mult și iti doresti ca ceilalti să tina cont de sentimentele și nevoile tale.

Nu iti vei atinge niciodata potentialul daca vei fi vesnic dispus si disponibil, daca nu vei face o prioritate din nevoile, valorile si dorintele tale. Incepe sa spui “nu”, exprima-ti parerea chiar daca e diferita de a altuia, invata sa tolerezi critica si faptul ca e in regula sa nu te placa toata lumea, invata sa comunici asertiv si sa stabilesti limite fara sa te justifici sau sa te simti vinovat, ai grija de sanatatea si de nevoile tale. Fiecare pas pe care îl faci te va ajuta să câștigi mai multă încredere în tine si in abilitatea de a fi tu însuți.
Dacă ti-e greu să renunți la aceste comportamente de a face pe plac altora, cere ajutor. Un terapeut te poate ajuta să iti construiesti puterea mentală de care ai nevoie pentru a avea viața pe care doresti să o trăiesti.

Psiholog clinician – Oana Filip